FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Informacje związane z Funduszami Unijnymi dla Śląska (FE SL 2021-2027) znajdziesz na scp-slask.pl

Działanie 1.2 - konkurs nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-025/20


Z kim współpracować w konsorcjum?

W ramach konkursu 1.2 w odniesieniu do 1 typu projektu, dopuszczalne są konsorcja przedsiębiorstw z innymi przedsiębiorstwami którzy posiadają status mikro, małego, średniego lub dużego przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 2 i pkt 24 oraz załącznikiem I Rozporządzenia 651/2014, posiadający wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, z zastrzeżeniem, że a liderem musi być przedsiębiorstwo z sektora MŚP posiadające siedzibę lub oddział w województwie śląskim.
W ramach konkursu w odniesieniu do typu 2 projektu Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach wsparcie mogą uzyskać konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych, konsorcja przedsiębiorstw i uczelni, konsorcja przedsiębiorstw i instytutów badawczych pod warunkiem, iż liderem będzie pozostawało przedsiębiorstwo z kategorii MŚP posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz posiadające siedzibę lub oddział na terenie województwa śląskiego.
W przypadku 2 typu projektu, wypracowane rezultaty – wyniki prac B+R, a w szczególności prawa o charakterze intelektualnym, nie mogą stanowić przeszkody podczas realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, w okresie komercjalizacji wyników prac B+R. Konsorcjanci powinni zapewnić, iż kwestie ochrony własności intelektualnej nie stanowią bariery i powinny zostać uregulowane w umowie o konsorcjum.
Należy również pamiętać, że w skład konsorcjum może wejść nie więcej niż 5 podmiotów. Każdy konsorcjant jest zobligowany do uczestnictwa zgodnego z definicją efektywnej współpracy, co oznacza, że każdy członek konsorcjum zobowiązany jest wnieść do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe na warunkach określonych w umowie o konsorcjum. Nie ma możliwości otrzymania wsparcia przez konsorcjum, którego konsorcjantem pozostaje kolejne konsorcjum.
Mając na względzie powyższe, proszę pamiętać, aby współpraca w ramach konsorcjum była zasadna i wynikała ze specyfiki i potrzeb projektu. Każdy z konsorcjantów powinien mieć konkretnie przydzielone zadania oraz powinien być zaangażowany w realizację projektu tak, aby osiągnąć jego cele.

 

Czy projekt można prowadzić wspólnie z Funduszami Norweskimi?

Zapisy Regulaminu konkursu nie wykluczają takiej możliwości, jednak ze względu na obostrzenia prawne , w tym m.in. regulacje dotyczące udzielania pomocy publicznej (Rozporządzenia 651/2014), nakładają na Wnioskodawcę obowiązek przeanalizowania czy nie będzie dochodzić do podwójnego finansowania czy też kumulacji pomocy. Z perspektywy przepisów o pomocy publicznej, kluczową jest zasada kumulacji, o której mowa w art. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Zgodnie ze stanowiskiem UOKiK dla określenia sposobu kumulacji pomocy publicznej z inną pomocą publiczną lub pomocą de minimis, istotne jest przede wszystkim ustalenie, czy dotyczą one tych samych czy różnych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych. Analizie powinny zatem podlegać konkretne koszty danego projektu, a nie wszystkie koszty prowadzonych prac badawczo-rozwojowych. Jeżeli pomoc jest przyznawana w odniesieniu do różnych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych, to wówczas można je kumulować bez ograniczeń. Jeżeli natomiast pomoc dotyczy tych samych – pokrywających się w całości lub częściowo – kosztów kwalifikowanych, to wówczas można je kumulować tylko do najwyższego poziomu intensywności pomocy lub kwoty pomocy mających zastosowanie na podstawie rozporządzenia 651/2014.
W kontekście powyższego należy zaznaczyć, że intensywność pomocy ustala się na podstawie wszystkich kosztów kwalifikowanych danego projektu/działania (intensywność pomocy określa, jaki odsetek kosztów kwalifikowanych może być pokryty ze środków publicznych, a jaki musi zostać pokryty ze środków własnych beneficjenta). Tym samym, zasady kumulacji dotyczą wszystkich kosztów kwalifikowanych, stanowiących podstawę wyliczenia intensywności, w tym również tych, które stanowiły wkład własny beneficjenta.
Należy również zwrócić uwagę na konieczność spełnienia efektu zachęty wynikającego z rozporządzenia GBER, tzn. beneficjent złożył pisemny wniosek o przyznanie pomocy przed rozpoczęciem prac nad projektem lub rozpoczęciem działalności. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na dopuszczalną komplementarność projektów, a nie na jednoczesne finansowanie (zasadność) tego samego projektu (celu) w ramach dwóch różnych programów pomocowych.

 

Czy nieopatentowana wiedza techniczna (know-how) może być zakupiona?

W przypadku typu 1 projektu, nieopatentowana wiedza techniczna może być kwalifikowalna jeżeli będzie zakupiona w formie oprogramowania lub licencji na oprogramowanie, w tym m.in.: koszty zakupu, wytworzenia, instalacji, pierwszego uruchomienia, koszty sprawdzenia  i przystosowania nabytego oprogramowania, koszty szkolenia personelu, instruktażu - pod warunkiem, że koszty te są ujęte w wartości początkowej zakupionej/wytworzonej wartości niematerialnej i prawnej w ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych beneficjenta; zakup wartości niematerialnych i prawnych dedykowanych/wytworzonych bezpośrednio dla wnioskodawcy lub powszechnie niedostępnych, powinien być dokonany bezpośrednio od wytwórcy/producenta lub wyłącznego/autoryzowanego dystrybutora.
Pod warunkiem spełnienia pozostałych wytycznych uznających wydatek za kwalifikowalny, określonych w umowie o dofinansowanie projektu.
Typ 2 projektu, w wydatkach kwalifikowalnych, w przypadku wartości niematerialnych i prawnych dopuszcza jednie możliwość uwzględnienia kosztów amortyzacji, wynajmu, leasingu (operacyjnego i finansowego) wartości niematerialnej i prawnej, w kategorii innych kosztów operacyjnych.

 

Czy koszty patentowe są kwalifikowalne?

W przypadku 2 typu projektu, możliwe jest kwalifikowanie kosztów uzyskania i walidacji patentów – dotyczy tylko MŚP.
Za koszty kwalifikowalne uznaje się:
- koszty związane z opracowaniem dokumentacji zgłoszeniowej,
- opłaty (wynagrodzenie) czynności rzeczników patentowych ponoszone zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności rzeczników patentowych z dnia 31 lipca 2019 r., tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1431.
Zasady kwalifikowania wydatku:
- kwalifikowalne są koszty do pierwszego zgłoszenia włącznie.
Opłaty (wynagrodzenie) czynności rzeczników patentowych powinny zostać udokumentowane poprzez zawarcie stosownej umowy oraz wystawienie faktury VAT.
Koszt zakupu patentu/prawa ochronnego od osoby trzeciej (art. 25) oraz walidacji patentu (art. 28) stanowi koszt niekwalifikowalny w ramach jednego projektu.
Intensywność pomocy nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowalnych.

 

Kurs Euro za 2021 r.

 W celu prawidłowego wskazania danych za 2021 r. (niezbędnych do określenia statusu przedsiębiorcy), w Oświadczeniu o statusie Beneficjenta należy przyjąć kurs euro w wysokości – 4,5994.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś