FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Informacje związane z Funduszami Unijnymi dla Śląska (FE SL 2021-2027) znajdziesz na scp-slask.pl

Działanie 1.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach (RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18)


Pytanie 1. Czy doświadczenie partnera biznesowego lub jednostki naukowej włączonych w projekt jest brane pod uwagę?

W przypadku realizacji projektu w formie konsorcjum doświadczenie partnera biznesowego lub jednostki naukowej włączonych w projekt (jako członek konsorcjum – partner) brane jest pod uwagę na etapie oceny merytorycznej jako potencjał Wnioskodawcy (całego konsorcjum). Jeżeli Wnioskodawca zamierza realizować projekt jako samodzielny podmiot to można we wniosku o dofinansowanie wskazać, iż planowana jest współpraca z określonymi podmiotami celem realizacji projektu. Wnioskodawca może dostarczyć jako załączniki dodatkowe listy intencyjne o chęci współpracy jako formę potwierdzenia tego faktu. Powinno to zostać uwzględnione przez ekspertów na etapie oceny merytorycznej.

Pytanie 2. Czy w ramach konkursu może startować firma z branży odlewniczej, przeważający kod PKD 24.51.Z Odlewnictwo żeliwa – tematyka prac B+R wpisywałaby się w obszar KIS 10. Nowoczesne technologie pozyskiwania, przetwórstwa i wykorzystywania surowców naturalnych oraz wytwarzanie ich substytutów, Ppkt. 3. Innowacyjne technologie głębokiego przetwórstwa metali – opracowanie nowych stopów do odlewania do aktualnie istniejących (nowe metody kontrolowanej krystalizacji i rozdrabniania struktury, dobór nowych dodatków stopowych)?

Wskazany kod PKD działalności nie znajduje się na liście kodów wykluczonych, w związku z czym istnieje możliwość złożenia projektu przez Wnioskodawcę ze wskazanym przeważającym kodem PKD. Proszę pamiętać, iż we wniosku aplikacyjnym w pkt B.4 Wnioskodawca powinien wpisać kod PKD projektu. Na podstawie wskazanego kodu PKD oraz zapisów wniosku aplikacyjnego zostanie dokonana ocena, czy projekt nie jest wykluczony z ubiegania się o wsparcie (np. w ramach kryterium formalnego pn. „Projekt nie dotyczy działalności i sektorów wykluczonych ze wsparcia” weryfikowane będzie, czy projekt nie dotyczy działalności i sektorów wyłączonych ze wsparcia określonych w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. z późn. zm. Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis). W przypadku realizacji projektu w ramach II typu projektu wraz z komponentem wdrożeniowym – osobno weryfikacji podlegają prace B+R (wspierane w oparciu o art. 25) oraz efekt wdrożenia prac B+R (wspierany w oparciu o art. 14). Oznacza to, że w przypadku realizacji prac B+R oraz komponentu wdrożeniowego w zakresie sektorów, o których mowa w art. 13 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014r. z późn. zm., wsparciu będą mogły podlegać wyłącznie prace B+R, natomiast koszty związane z wdrożeniem zostaną uznane za niekwalifikowalne.
Proszę natomiast pamiętać o tym, że projekty wspierane w ramach działania 1.2 obligatoryjnie powinny się wpisywać w inteligentne specjalizacje regionu województwa śląskiego, którymi są: medycyna, energetyka, ICT, przemysły wschodzące i zielona gospodarka. W zapytaniu odniesiono się do KIS, czyli Krajowych Inteligentnych Specjalizacji a nie Regionalnych i tę kwestię należy przeanalizować w oparciu o informacje zawarte w ogłoszeniu o konkursie. Z podanych informacji (bardzo lapidarnych) wynika, iż projekt może się nie wpisywać w RIS, czyli nie kwalifikować się do wsparcia. Pod ogłoszeniem o konkursie umieszczono materiały w zakresie regionalnych inteligentnych specjalizacji – należy przeanalizować przedmiotowy aspekt.

Pytanie 3. Czy do wydatków kwalifikowanych zaliczają się wydatki dotyczące zakupu środków trwałych przeznaczonych na cele badawczo-rozwojowe np.:
- dostawę, montaż i uruchomienie pieca indukcyjnego średniej częstotliwości wraz z automatycznym systemem załadunku i dozowania pieca,
- zakup kadzi odlewniczych,
- dostawę urządzeń analizujących, dozujących i zabiegowych, tworzących w komplecie zautomatyzowaną linię metalurgiczną,
- zakup suwnicy wraz boksami na surowce,
- zakup surowców do wytopu metalu oraz dodatków (zakup złomu, surówki, modyfikatorów, zaprawy magnezowej, itd.)

W ramach naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18 dla II typu działania, generalnie nie ma możliwości uzyskania wsparcia na nabycie środków trwałych. Wnioskodawca może jednak w zależności od specyfiki projektu uzyskać wsparcie na wymienione środki trwałe poza zakupem surowców do wytopu metalu oraz dodatków (zakup złomu, surówki, modyfikatorów, zaprawy magnezowej, itd.), jeżeli będą one stanowiły koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu przez cały okres ich użytkowania. Jeżeli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane na potrzeby projektu przez cały okres ich użytkowania za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu obliczone na podstawie powszechnie przyjętych zasad rachunkowości. Za wydatki kwalifikowalne uznaje się:
- odpisy amortyzacyjne od aparatury i sprzętu będących własnością beneficjenta/partnera, wpisanych do EŚT beneficjenta/partnera oraz zakupionych w sposób racjonalny i efektywny (amortyzacja podatkowa),
- koszty wynajmu/dzierżawy aparatury i sprzętu,
- raty kapitałowe leasingu finansowego i operacyjnego (umowa leasingowa podpisana po złożeniu wniosku o dofinansowanie) aparatury i sprzętu.
Ponadto istnieje możliwość kwalifikowania przedmiotowych wydatków jako inne koszty operacyjne, w tym: zakup aparatury i sprzętu (niespełniającego definicji środka trwałego zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz z przyjętą polityką rachunkowości - o wartości netto nie wyższej niż 10000 zł) wykorzystywanego do badań realizowanych w ramach projektu albo zakup elementów służących do budowy i na stałe zainstalowane w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej. Ponadto informuję, że zakup surowców do wytopu metalu oraz dodatków (zakup złomu, surówki, modyfikatorów, zaprawy magnezowej, itd.) może zostać uznany za kwalifikowany dla II typu projektu (również z komponentem wdrożeniowym) w ramach innych kosztów operacyjnych, w tym materiałów, dostaw i podobnych produktów, ponoszonych bezpośrednio w wyniku realizacji projektu, w podkategorii: zakup materiałów, np. surowców, półproduktów, odczynników niezbędnych do realizacji badań.
Jednocześnie informuję, iż w ramach II typu projektu z komponentem wdrożeniowym istnieje możliwość kwalifikowania wydatków związanych z komponentem wdrożeniowym (koszty nabycia nowych środków trwałych). Jednocześnie proszę o zapoznanie się z Załącznikiem nr 11 do Umowy o dofinansowanie Kwalifikowalność wydatków dla naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18, stanowiącym część wzoru Umowy o dofinansowanie. Załącznik ten zawiera szczegółowe informacje na temat wydatków kwalifikowalnych/niekwalifikowalnych w zależności od typu projektu – jeśli projekt dotyczy Tworzenia lub rozwoju istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego to projekt wpisuje się w I typ, jeśli dotyczy Wsparcia prac B+R w przedsiębiorstwach to projekt dotyczy II typu także z komponentem wdrożeniowym. Kwalifikowalność wydatków, o które zapytano, zależy nie tylko od typu projektu, ale także od uzasadnienia poniesienia wydatku w projekcie, które Wnioskodawca wskazuje w polu 12 w pkt. C.2.2 wniosku aplikacyjnego.

Pytanie 4. Czy efektem projektu może być tylko innowacja procesowa? Czy konieczne jest opracowanie innowacyjnego produktu?

Efektem projektu może być wyłącznie innowacja procesowa, nie ma konieczności opracowania innowacyjnego produktu. Należy pamiętać, że zapisy konkursu stanowią, iż projekt nie może dotyczyć tylko i wyłącznie innowacyjności organizacyjnej i/lub marketingowej oraz rezultaty projektów muszą charakteryzować się innowacyjnością minimum w skali regionu.

Pytanie 5. Czy w przypadku włączenia partnera biznesowego, który jest dużym przedsiębiorstwem, wnioskodawca dalej jest traktowany jako MŚP? Tzn., czy np. dalej przysługuje nam identyczna wysokość wsparcia?

W ramach naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18 w przypadku realizacji projektu w ramach konsorcjum status przedsiębiorcy jest badany osobno dla każdego partnera (konsorcjanta). W związku z powyższym wsparcie (poziom dofinansowania) będzie przyznane dla każdego partnera zgodnie z posiadanym statusem. Z sytuacji opisanej w zapytaniu wynika, że Państwo jako Lider będą starali się o wsparcie jako przedsiębiorstwo z sektora MŚP, natomiast partner biznesowy będzie wnioskował o wsparcie jako duży przedsiębiorca. Należy pamiętać, iż poziom wsparcia na całym projekcie nie może być wyższy niż 85%. Jednocześnie informuję, że w skład konsorcjum może wejść nie więcej niż 5 podmiotów, a liderem musi być przedsiębiorstwo z sektora MŚP posiadające siedzibę lub oddział w województwie śląskim. Każdy konsorcjant jest zobligowany do uczestnictwa zgodnego z definicją efektywnej współpracy, co oznacza, że każdy członek konsorcjum zobowiązany jest wnieść do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe na warunkach określonych w umowie o konsorcjum. Nie ma możliwości otrzymania wsparcia przez konsorcjum, którego konsorcjantem pozostaje kolejne konsorcjum.

Pytanie 6. Czy w projekcie możemy kwalifikować materiały, z których następnie będzie budowana komora do testów naukowych pewnego urządzenia. Ostatecznie w projekcie wdrażane do działalności przedsiębiorstwa będzie to końcowe urządzenie, a nie urządzenie badawcze, które chcemy zbudować w projekcie z komponentów. Do zbudowania urządzenia do testów potrzebne będzie jeszcze oprogramowanie. Czy te wszystkie elementy (komponenty do urządzenia badawczego oraz oprogramowanie) możemy kwalifikować w projekcie jako jednostka naukowa?

Przedmiotowe elementy nie będą służyły do budowy i nie będą na stałe zainstalowane w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej tylko w urządzeniu badawczym. W związku z powyższym nie ma możliwości uznania przedmiotowych elementów za kwalifikowalne w kategorii inne koszty operacyjne jako elementy prototypu. Jednakże w tej samej kategorii kosztów („inne koszty operacyjne”) Wnioskodawca ma możliwość uzyskania dofinansowanie na zakup materiałów niezbędnych do realizacji badań, np. surowców, półproduktów, odczynników. Jeżeli materiały, o których wspomniano należą do powyższej kategorii kosztów, mogą zostać uznane jako kwalifikowalne w projekcie. Jednocześnie informuję, że w ramach przedmiotowego naboru nie ma możliwości uzyskania wsparcia na zakup wartości niematerialnej i prawnej (oprogramowanie), natomiast w ramach innych kosztów operacyjnych, za kwalifikowalny może zostać uznany koszt amortyzacji, wynajmu, leasingu (operacyjnego i finansowego) wartości niematerialnej i prawnej. Ponadto należy pamiętać o warunkach kwalifikowalności wydatków, które szczegółowo określa Załącznik nr 11 do Umowy o dofinansowanie Kwalifikowalność wydatków dla naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18.

Pytanie 7. Czy kosztem kwalifikowanym w typie 2 mogą być wydatki na współpracę z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą? (rozliczenie fakturą VAT)

W ramach naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18 dla 2 typu działania istnieje możliwość uzyskania wsparcia na wydatki – współpraca z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą (rozliczenie fakturą VAT), jeżeli przedmiotowe wydatki będą wpisywały się w katalog, który znajduje się w Załączniku nr 11 do Umowy o dofinansowanie Kwalifikowalność wydatków dla naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18. Ponieważ pytanie jest nieprecyzyjne (nie wskazuje zakresu wydatku) brak możliwości wskazania w odpowiedzi konkretnej kategorii kosztów. Jednocześnie przypominam, że należy zachować warunki w zakresie kwalifikowalności wydatków, które szczegółowo określa powyższy załącznik. Ponadto należy pamiętać o zachowaniu zasady konkurencyjności, również w przypadku przygotowywania przez Wnioskodawcę zapytań ofertowych.

Pytanie 8. W Załączniku nr 11 do Umowy o dofinansowanie (Kwalifikowalność wydatków dla naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18) określono między innymi, że wydatkami niekwalifikowanymi są - koszty prac wspólników spółek cywilnych lub koszty prac osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie pobierają za wykonaną pracę wynagrodzenia, bezpośrednio związane z pracą wykonywaną przy prowadzeniu badań lub eksperymentalnych prac rozwojowych w ramach projektu jak należy rozumieć stwierdzenie „nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia”?
Czy jeśli spółka chciałaby w ramach prowadzonych badań skorzystać ze współpracy z wysokokwalifikowanym specjalistą, który nie jest zatrudniony w spółce, a prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, to w takim przypadku Spółka może rozliczać się z nim na zasadach współpracy między firmami (płatności na podstawie wystawionej faktury VAT) i koszt taki

Zgodnie z zał. nr 11 do umowy o dofinansowanie nie mogą zostać uznane za koszty kwalifikowalne koszty prac wspólników spółek cywilnych lub koszty prac osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie pobierają za wykonaną pracę wynagrodzenia, bezpośrednio związane z pracą wykonywaną przy prowadzeniu badań lub eksperymentalnych prac rozwojowych w ramach projektu. To znaczy, że jeżeli Wnioskodawcą jest osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą lub spółka cywilna nie mogą zostać uznane za kwalifikowalne koszty właścicieli firmy w zakresie realizacji prac badawczo-rozwojowych (Państwa ten przypadek nie dotyczy, ze względu na prowadzenie działalności w formie spółki prawa handlowego). Istnieje możliwość kwalifikowania wydatków dotyczących współpracy z wysokowyspecjalizowaną kadrą w ramach kategorii kosztów: wynagrodzenia - stosunek cywilno-prawny lub koszty badań wykonanych na podstawie umowy na warunkach pełnej konkurencji oraz koszty doradztwa i równorzędnych usług wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby projektu. W tym przypadku koszty kwalifikowalne obejmują również współpracę z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą/spółkę cywilną (rozliczenie fakturą VAT), jeżeli przedmiotowe wydatki będą wpisywały się w katalog, który znajduje się w Załączniku nr 11 do Umowy o dofinansowanie Kwalifikowalność wydatków w ramach naboru. W związku z powyższym przy zachowaniu warunków w zakresie kwalifikowalności wydatków, które określa załącznik nr 11 do umowy o dofinansowanie, przedmiotowy wydatek może zostać uznany za kwalifikowalny. Ponadto należy pamiętać o zachowaniu zasady konkurencyjności, również w przypadku przygotowywania przez Wnioskodawcę zapytań ofertowych.


Pytanie 9. W załączniku nr 11 do Umowy o dofinansowanie jako koszt kwalifikowany uznawany jest „koszty badań wykonanych na podstawie umowy na warunkach pełnej konkurencji …”. Czy badania te mogą być przeprowadzane przez osobę prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i rozliczane na podstawie wystawionej przez nią faktury VAT za wykonane usługi?

Tak. Należy jednak pamiętać o zachowaniu zasady konkurencyjności, również w przypadku przygotowywania przez Wnioskodawcę zapytań ofertowych. Beneficjent nie może ograniczyć warunków udziału w postępowaniu i ograniczyć go wyłącznie do np. osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Pytanie 10. Czy w ramach komponentu wdrożeniowego kosztem kwalifikowanym mogą być też koszty wynagrodzeń specjalistów przygotowujących wyniki prac B+R do wdrożenia?

Nie. W ramach komponentu wdrożeniowego kwalifikowalne mogą być jedynie:
- koszty nabycia nowych środków trwałych;
- koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych;
- koszty nabycia nowych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w formie leasingu finansowego.
Jednocześnie informuję, że przy zachowaniu warunków w zakresie kwalifikowalności wydatków, które określa załącznik nr 11 umowy o dofinansowanie oraz w zależności od zapisów pola nr 12 (Opis, uzasadnienie, specyfikacja i parametry kosztu w danej kategorii) w punkcie C.2.2. wniosku o dofinansowanie, koszty wymienione w pytaniu 3 mogą zostać uznane za kwalifikowalne w ramach kategorii – koszty wynagrodzeń (umowa o pracę, stosunek cywilno-prawny), jeżeli będą stanowiły badania przemysłowe lub prace rozwojowe, czyli koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych do bezpośredniej realizacji projektu.

Pytanie 11. Proszę o informację w zakresie poziomu dofinansowania kosztów prac realizowanych przez spółki celowe w konkursach 1.2. Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach? Spółka z uwagi na 100% własność Uczelni jest przedsiębiorstwem dużym i czy dla takiej kategorii podmiotu będą stosowane odpowiednie poziomy dofinansowania?
Równocześnie proszę o potwierdzanie czy część realizowana w Konsorcjum z Uczelnią będzie posiadała 100% dofinansowania.

Z uwagi na 100% własności uczelni Wnioskodawca posiada status dużego przedsiębiorstwa, tak więc dotyczy go poziom dofinansowania dla takiego rodzaju podmiotu:
a) w ramach I typu projektu – dla przedsiębiorcy posiadającego status dużego przedsiębiorcy:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 - 2020 [Duże Przedsiębiorstwa]- 25%
b) w ramach II typu projektu – Kwalifikowalność wydatków na podstawie art. 25 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014:
Dla przedsiębiorcy posiadającego status dużego przedsiębiorcy oraz dla organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę wnioskującej w ramach działalności gospodarczej, badania przemysłowe:
- bez premii:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 - 2020 [Badania przemysłowe - Duże Przedsiębiorstwa] – 50%
- z premią:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 - 2020 [Badania przemysłowe - Duże Przedsiębiorstwa + premia]– 65%

Dla przedsiębiorcy posiadającego status dużego przedsiębiorcy oraz dla organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę aplikującej w ramach działalności gospodarczej, eksperymentalne prace rozwojowe:
- bez premii:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 - 2020 [Eksperymentalne prace rozwojowe - Duże Przedsiębiorstwa] – 25%
- z premią:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 - 2020 [Eksperymentalne prace rozwojowe - Duże Przedsiębiorstwa + premia] – 40%

Ponadto informuję, że organizacje prowadzące badania i upowszechniające wiedzę mogą ubiegać się o dofinansowanie w wysokości 100%, natomiast poziom wsparcia na całym projekcie nie może być wyższy niż 85%. Jednocześnie przypominam, że realizując projekt w ramach konsorcjum należy zachować warunki, które szczegółowo określa dokumentacja konkursowa, w tym miedzy innymi, że liderem musi być przedsiębiorstwo posiadające status MŚP z siedzibą w województwie śląskim.

Pytanie 12. Jeżeli projekt będzie realizowany w ramach konsorcjum, w którego skład wchodzi jednostka naukowa oraz przedsiębiorca MŚP jak prawidłowo należy rozumieć kwestię przekazania wiedzy z jednostki naukowej do przedsiębiorcy i powiązane z tym poziomy dofinansowania? Zgodnie z Regulaminem konkursu „Warunkiem wsparcia w ramach 2 typu projektu jest komercyjne wykorzystanie w gospodarce wyników prac B+R będących przedmiotem projektu”. Co istotne komercjalizacji może dokonać wyłącznie członek konsorcjum będący przedsiębiorstwem. Poziom dofinansowania dla jednostki naukowej, może wynosić: 100% w zakresie dotyczącym działalności niegospodarczej, gdyż w tym przypadku dofinansowanie nie jest objęte zasadami pomocy państwa lub wynieść odpowiedni % kosztów kwalifikowanych projektu, w zależności od wielkości jednostki naukowej, która posiadając wpis do rejestru przedsiębiorców traktowana jest jak przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą.
Reasumując, w którym z poniższych przypadków jednostka naukowa może uzyskać 100% dofinansowania:
a) wiedza wypracowana w projekcie zostanie przekazana z jednostki naukowej do przedsiębiorcy odpłatnie, zgodnie z obwiązującymi cenami rynkowymi,
b) przekazanie opracowanych wyników projektu z jednostki naukowej do przedsiębiorcy nastąpi bezpłatnie.
Czy może należy rozwiązać to w inny sposób?

Możliwość uzyskania 100% wsparcia nie jest uzależniona od formy przekazania wyników prac B+R podmiotowi odpowiedzialnemu za komercjalizację wyników, tj. liderowi projektu. Ważnym jest, aby wszelkie zyski organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę kierowała na wsparcie działalności niegospodarczej (projekt nie może wspierać w swoich efektach działalności gospodarczej jednostki prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę).
Odnośnie sposobu przekazania praw informuję, że szczegółowy zakres obowiązków, praw oraz innych kwestii dotyczących planowanego projektu konsorcjanci ustalają pomiędzy sobą (w zgodności z zapisami dokumentacji konkursowej) na podstawie umowy konsorcjum, która powinna zostać podpisana przez złożeniem wniosku o dofinansowanie, a następnie dołączona do dokumentacji aplikacyjnej. Należy zwrócić uwagę na warunki określone w pkt 2.2.2.Współpraca z przedsiębiorstwami dokumentu pn. Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Komunikat KE 2014/C 198/01).
Ponadto należy również mieć na uwadze fakt, że lider konsorcjum jest zobowiązany do komercjalizacji wyników a w przypadku ubiegania się o premię z tytułu szerokiego rozpowszechnienia za fakt tego ostatniego odpowiadać będzie również lider konsorcjum. Dlatego też w projektowaniu zapisów umowy o konsorcjum jak i wniosku należy mieć na uwadze, że powyższe kwestie są oceniane w trakcie oceny merytorycznej (na kryteriach o charakterze 0/1) a następnie weryfikowane po zrealizowaniu projektu.

Pytanie 13. Z uwagi na fakt, iż dane statystyczne GUS udostępniane w formie dokumentów takich jak „Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2016 r.”, „Zatrudnienie i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w pierwszym półroczu 2018 r.”, „Rocznik statystyczny pracy 2017” nie wykazują stanowisk zgodnych z wykazem stanowisk pracy wnioskodawcy, a brak opisu zakresu obowiązków oraz kwalifikacji stanowisk figurujących we wskazanych dokumentach uniemożliwia rzetelne i wiarygodne wytypowanie stanowisk pokrewnych lub tożsamych ze stanowiskami funkcjonującymi w przedsiębiorstwie zwracam się z zapytaniem czy dane wnioskodawcy z własnej działalności na przykład w postaci podsumowania listy płac (tzw. zbiorówka płacowa) stanowią obiektywne informacje w rozumieniu Załącznika 2 do Regulaminu konkursu dla Działania 1.2. „Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach” (konkurs nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18” w oparciu, o które można rzetelnie wyznaczyć jednostkowe stawki godzinowe dla stanowisk przewidzianych w projekcie?

Rozliczenie kosztów wynagrodzeń może nastąpić tylko za pomocą godzinowej stawki jednostkowej określonej na podstawie danych statystycznych lub innych obiektywnych informacji, które umożliwią rzetelne ustalenie stawki dla danego stanowiska (np. dane statystyczne GUS) w przeliczeniu na godzinową stawkę jednostkową. Dane Wnioskodawcy z własnej działalności na przykład w postaci podsumowania listy płac (tzw. zbiorówka płacowa) nie są wystarczające, aby można było je uznać za dane statystyczne albo inne obiektywne informacje, które umożliwiają określenie stawki dla danego stanowiska. W związku z powyższym przy ustalaniu stawki jednostkowej należy wykorzystać dane udostępnione przez GUS.
W przypadku, gdy na podstawie danych statystycznych lub innych obiektywnych informacji, ustalona stawka jednostkowa poszczególnych pracowników zaangażowanych w realizację projektu jest wyższa, od stawek obowiązujących w Państwa przedsiębiorstwie, możliwe jest jej obniżenie do poziomu obowiązującego w przedsiębiorstwie. W odwrotnej sytuacji, gdy stawka obowiązująca w Państwa przedsiębiorstwie jest wyższa od statystycznej stawki jednostkowej, pracodawca (Beneficjent) pokrywa różnicę w godzinowej stawce jednostkowej ze środków własnych.

Pytanie 14.  Firma jest mikroprzedsiębiorstwem. Prezes Zarządu oraz Wiceprezes wykonują prace B+R. Posiadają umowę o pracę na stanowisko Programista na ½ etatu. Czy koszt ich pracy jako Programista wykonujący prace badawcze jest kwalifikowany?

W opisanym przypadku, gdy członkowie zarządu wykonują prace B+R oraz posiadają umowę o pracę na stanowisku Programista na ½ etatu to taki wydatek związany tylko i wyłącznie z zadaniami programisty może zostać uznany za kwalifikowalny w kategorii wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę. Należy pamiętać, że wsparcie na przedmiotowy wydatek będzie udzielone z tytułu wykonywanej pracy przy prowadzeniu badań lub eksperymentalnych prac rozwojowych w ramach projektu (umowa o pracę, stosunek cywilno-prawny), a rozliczenie kosztów wynagrodzeń może nastąpić tylko za pomocą godzinowej stawki jednostkowej określonej na podstawie danych statystycznych lub innych obiektywnych informacji, które umożliwią rzetelne ustalenie stawki dla danego stanowiska (np. dane statystyczne GUS) w przeliczeniu na godzinową stawkę jednostkową. W tym przypadku dane statystyczne lub inne obiektywne informacje, na postawie których ustalona zostanie GSJ powinny dotyczyć tylko i wyłącznie stanowiska programisty, z wyłączeniem danych związanych z pełnieniem funkcji członka zarządu. Jednocześnie przypominam, że Wnioskodawca jest zobowiązany do spełniania wszystkich warunków w zakresie kwalifikowalności wydatków, które szczegółowo określa Załącznik nr 11 do Umowy o dofinansowanie Kwalifikowalność wydatków dla naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-012/18.

Pytanie 15. Jakie dane powinny być przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie w części „I.PROGNOZY” dla działania 1.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach. Sytuacja jest dość specyficzna gdyż, wniosek będzie składany w 2019 roku, natomiast ostatni zamknięty okres księgowy to 30 września 2018 roku (III kw. 2018 roku).

Odpowiedź: Zgodnie z instrukcją należy wypełnić dane finansowe dla trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku, okresu bieżącego oraz przygotować prognozę na okres realizacji projektu, jak i trzech lat od momentu jego zakończenia (moment zakończenia jest liczony od końcowego rozliczenia projektu), rok (n-3) (n-2) oraz (n-1) to trzy lata poprzedzające rok złożenia wniosku o dofinansowanie (np. 2015, 2016 i 2017). W opisanym przypadku będzie to wyglądało następująco:
• n = 2019
ilość dni 365
• rok bieżący (pozostanie niewypełniony)
ilość dni 0
• n-1 = 2018
ilość dni 365
• n-2 = 2017
ilość dni 365
• n-3 = 2016
ilość dni 365,
plus prognoza na okres realizacji projektu oraz trzech lat od momentu jego zakończenia (n+1, n+2, n+3, itd.).

Pytanie 16. Kryterium "Wzmocnienie sektora MŚP w obszarze B+R" - "Ponadto, w przypadku dużych firm punkty zostaną przyznane w sytuacji gdy projekty będą podejmowane wspólnie z MŚP lub będą przewidywać współpracę z MŚP, NGO i instytucjami badawczymi oraz gdy współpraca dotyczy kluczowej działalności dużego przedsiębiorstwa" - czy współpraca, o której mowa powyżej może mieć charakter podwykonawstwa czy musi to być konsorcjum?

Kryterium stanowi o tym, że punkt zostanie przyznany w sytuacji, gdy Wnioskodawcą lub liderem (jeżeli wniosek będzie składało konsorcjum) jest przedsiębiorstwo z kategorii MŚP. Natomiast gdy aplikować będzie duże przedsiębiorstwo, wówczas punkty za podwykonawstwo mogą zostać przyznane pod warunkiem, że współpraca (projekt) będzie dotyczyć kluczowej działalności przedsiębiorstwa.

Pytanie 17. Kryterium "Realizacja w projekcie komponentu wdrożeniowego" - jako duże przedsiębiorstwo nie można go finansować w ramach projektu. Czy można ten komponent uwzględnić w projekcie i finansować go ze środków własnych, w celu uzyskania punktów w tym kryterium?

Warunki konkursu przewidziały możliwość uzyskania wsparcia na komponent wdrożeniowy wyłącznie przez MŚP i to ten fakt ma być punktowany w ramach kryterium będącego treścią zapytania. Proszę mieć na względzie, że w ramach konkursu (zgodnie z obowiązującymi kategoriami interwencji) przewidziano osobną pulę alokacji dla dużych przedsiębiorstw i osobną dla MŚP. Żaden duży przedsiębiorca nie będzie oceniany w ramach przedmiotowego kryterium. Stąd też realizacja komponentu wdrożeniowego nie przekłada się na liczbę otrzymanych w trakcie oceny spełnienia kryteriów merytorycznych punktów. Proszę również uwzględnić fakt, że wskazanie w kosztach niekwalifikowalnych wydatków oznaczać będzie m.in. konieczność wykazania ich realizacji na etapie rozliczenia.

Pytanie 18. Rozpoczęcie projektu planowane jest w marcu 2019r. (tj. przed ogłoszeniem wyników konkursu), a zakończenie w sierpniu 2021r. Przewidywany termin podpisania umowy to wrzesień 2019r. Oznacza to, ze projekt trwałby 31 miesięcy. Zakładając jednak termin podpisania umowy zasada n+2 zostałaby spełniona (wrzesień 2019 - sierpień 2021). Czy taka konstrukcja spełnia wymogi konkursu?

Wskazany termin realizacji projektu t. j. marzec 2019 - sierpień 2021 na obecny moment jest poprawny. Zgodnie z zapisami w regulaminie orientacyjny termin rozstrzygnięcia II rundy konkursu przypada na sierpień 2019, t.j. III kwartał 2019r. Przy założeniu, że termin podpisania umowy nastąpi we wrześniu 2019 r. zasada n+2 zostanie zachowana (dotyczy to II typu projektu). W przypadku aplikacji w ramach I typu projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji projektu zgodnie z zasadą n+1. Należy mieć na uwadze, że dochowanie zasady n+2/n+1 zostanie zweryfikowane ponownie przed podpisaniem umowy i jeżeli zajdzie potrzeba, Wnioskodawca zostanie poproszony o korektę w celu zachowania zasady (np. w przypadku wcześniejszego terminu rozstrzygnięcia konkursu). Jednocześnie należy pamiętać, że do dofinansowania mogą zostać wybrane wyłącznie projekty, których realizacja nie została rozpoczęta przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 19. Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku, należy przedstawić dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Jednym z wymienionych dokumentów jest „wyciąg z rachunku bankowego Wnioskodawcy". Moje pytanie zatem brzmi: czy Wnioskodawca zobowiązany jest stricte do przedłożenia tego właśnie dokumentu, czy raczej jest możliwe przedłożenie innego dokumentu o podobnym charakterze. Czy istnieje możliwość przedłożenia np. zaświadczenia o stanie rachunku bankowym lub podobnego dokumentu, z którego będzie wynikać posiadany stan środków na konkretny dzień?

Wykazanie środków finansowych możliwe jest w przedmiotowym konkursie poprzez załączenie:
a) umowy zawartej na kredyt obrotowy wraz z informacją Wnioskodawcy nt. wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu (dotyczy wyłącznie II typu projektu)
b) wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy
c) zaświadczenia bankowego o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości aktualne na moment złożenia wniosku (przez aktualne należy w tym przypadku rozumieć nie starsze niż na dzień ogłoszenia konkursu). Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank.
d) promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego/ promesy leasingu operacyjnego/ promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową typu bank, fundusz pożyczkowy, fundusz leasingowy zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych.
W przypadku gdy Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na raty leasingu finansowego lub operacyjnego wówczas załącza promesę leasingu.
e) umowy leasingu wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez fundusz leasingowy (dotyczy wyłącznie II typu projektu).W związku z tym zaświadczenie, o którym mowa w zapytaniu wpisuje się w powyższy katalog.
Należy pamiętać o tym, że Wnioskodawca ma obowiązek dostarczenia przynajmniej jednego z ww. dokumentów. Powyższe dokumenty potwierdzające finansowanie projektu stanowią katalog zamknięty. Pozostałe dokumenty potwierdzające posiadanie środków własnych, niewpisujące się w powyższy katalog, stanowić będą dodatkowy załącznik. Załączony dokument musi być aktualny na moment złożenia wniosku. Przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia konkursu.
Zaświadczenie o stanie rachunku bankowego lub podobny dokument, z którego będzie wynikać posiadany stan środków na konkretny dzień wraz ze stosownym potwierdzeniem (bankowym) albo stosownym dopiskiem, iż jest to dokument elektroniczny i nie wymaga podpisu, będzie wystarczający.

Pytanie 20. W działaniu 1.2 wynagrodzenia rozliczane są wg stawek jednostkowych przyjętych na bazie stawek rynkowych. Czy w sytuacji, gdy przykładowo przyjmiemy stawkę wyliczoną od wynagrodzenia w wysokości 10 tys. PLN, a wyniku poszukiwań zatrudnimy pracownika z wynagrodzeniem 4 tys., to czy rozliczać go będziemy według stawki z wniosku (wyliczonej dla 10 tys.). Czy na etapie kontroli nie zostanie zakwestionowane, że otrzymujemy wynagrodzenie od stawki, która nie jest stosowana, a która tylko została zaplanowana we wniosku o dofinansowanie?

W sytuacji, gdy Wnioskodawca przewiduje stawkę wyliczoną od wynagrodzenia w wysokości niższej niż to, które zostało określone we wniosku o dofinansowanie, to do momentu podpisania umowy o dofinansowanie powinien złożyć stosowne pismo z wyjaśnieniami w tym zakresie wraz z prośbą o możliwość dokonania stosownych zmian we wniosku. Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Wnioskodawcy IP RPO WSL podejmie decyzję w przedmiotowej sprawie i poinformuje o tym w stosownym terminie.
Beneficjent powinien rozliczać wynagrodzenie pracownika na podstawie godzinowej stawki jednostkowej, przyjętej we wniosku o dofinansowanie, w opisanym przypadku określanej na podstawie danych statystycznych lub innych obiektywnych danych, które umożliwią rzetelne ustalenie stawki dla danego stanowiska (np. dane statystyczne GUS). Po podpisaniu umowy o dofinansowanie nie ma możliwości zmiany przyjętej prawidłowej metody obliczania GSJ oraz jej wysokości, nawet w przypadku, kiedy faktyczne zatrudnienie pracownika do projektu następuje po stawce mniejszej od tej określonej we wniosku o dofinansowanie.
Zasadność ponoszonych kosztów będzie podlegała ocenie ekspertów zewnętrznych na etapie oceny merytorycznej. Ocena zostanie dokonana w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie, dostarczone załączniki, dokumentację konkursową oraz doświadczenie i wiedzę ekspertów. Zgodnie z Wytycznymi, stawki jednostkowe muszą być wyliczone w oparciu o sprawiedliwą, rzetelną i racjonalną kalkulację. Ponadto, wyliczenie musi być zasadne, tj. oparte na rzeczywistości, a nie przesadne ani skrajne (EGESIF).
Należy pamiętać, że na dalszym etapie projekt nie będzie podlegał wyłącznie kontroli przez IP RPO WSL (Śląskie Centrum Przedsiębiorczości), ale również może zostać objęty kontrolą przez różne instytucje, w tym miedzy innymi: Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Najwyższą Izbę Kontroli, Krajową Administrację Skarbową, które również upoważnione są do prowadzenia kontroli projektów współfinansowanych ze środków europejskich.

Pytanie 21. Czy jeżeli będziemy realizować typ 2 projektu z komponentem wdrożeniowym to czy możemy wskazać wartość wskaźnika „Wzrost zatrudnienia we wspieranych przedsiębiorstwach (obligatoryjny)” równą „0”? Czy trzeba wykazać wartość inną niż „0”? Czy ma to wpływ na ocenę projektu? Gdyż w kryteriach konkursu nie jest to wskazane.

Dla II typu projektu z komponentem wdrożeniowym Wnioskodawca może wybrać przedmiotowy wskaźnik w wartości odzwierciedlającej ilość trwale utworzonych miejsc pracy oraz uzupełnić punkt F.3 wniosku. Natomiast jeżeli Wnioskodawca nie utworzy miejsca pracy w wyniku realizacji projektu, to projekt nie zostanie z tego powodu odrzucony. Wówczas w wartości docelowej wskaźnika należy wpisać „0”. Należy pamiętać, że za utworzenie miejsca pracy Wnioskodawca może otrzymać dodatkowe punkty na ocenie merytorycznej.

Pytanie 22. Czy we wniosku o dofinansowanie w części „I. Prognozy” gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest sporządzić między innymi Rachunek zysków i start dla w okresie historycznym i prognozowanym, zobowiązany jest do uwzględniania podatku dochodowego, gdy prowadzi uproszczoną księgowość. Sprawa dotyczy jednoosobowej działalności gospodarczej, gdzie Wnioskodawca rozlicza się w formie PIT-a. Oznacza to, że podstawą opodatkowania nie muszą być tylko przychody z prowadzonej działalności. Proszę zatem o stwierdzenie, czy w okresie historycznym oraz w prognozie należy uwzględniać podatek dochodowy od osób fizycznych.

W opisanym przypadku nie należy uwzględniać podatku dochodowego od osób fizycznych. Tylko w przypadku firm, które są osobami prawnymi, podatek dochodowy wykazywany jest w rachunku zysków i strat. Osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą i spółki osobowe nie wykazują podatku w tym sprawozdaniu finansowym. Spółki, które są osobami prawnymi, czyli spółka z o.o. i akcyjna, są podatnikami podatku dochodowego. Wobec tego wykazują ten podatek w rachunku zysków i strat. Podatek występuje w pozycji ,,podatek dochodowy’’, a wynik finansowy (netto) jest pomniejszony o kwotę podatku. Inaczej jest w przypadku przedsiębiorstw osób fizycznych oraz w spółkach osobowych, czyli cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych i komandytowo-akcyjnych. W takich spółkach podatek odprowadzają indywidualnie właściciele lub wspólnicy. W tym przypadku w rachunku zysków i strat przedsiębiorstwa pozycja podatek dochodowy rachunku zysków i strat (Pkt. I.2.J) pozostaje niewypełniona, a wynik finansowy jest wykazywany jako kwota brutto.

Pytanie 23. Czy w poniższym przypadku wynajem powierzchni laboratoryjnej będzie kosztem kwalifikowalnym w projekcie polegającym na realizacji prac B+R: Wnioskodawca niedawno zarejestrował działalność gospodarczą i wynajął nieruchomość na ten cel - planuje w przyszłości produkować innowacyjny produkt opracowany w projekcie. Część z tej nieruchomości chciałby przeznaczyć na samodzielne przeprowadzanie prac B+R. Wynajem nieruchomości pod prowadzenie działalności gospodarczej nie został poprzedzony procedurą ofertową. Jeżeli nie można uznać wydatku za kwalifikowalny - czy w tym przypadku należałoby przeprowadzić procedurę/ rozeznanie rynku na całą nieruchomość aby część z niej uznać za kwalifikowany wynajem powierzchni laboratoryjnej w ramach kategorii "koszty budynków (...)"?

Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi horyzontalnymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zachowania zasady konkurencyjności dla wynajmu powierzchni laboratoryjnej. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że wydatki związane z wynajmem powierzchni laboratoryjnej, na obrębie której realizowany jest projekt, uznane zostaną za kwalifikowalne, jeżeli będą poniesione w wyniku realizacji projektu i dotyczyć będą wyłącznie tej części, która zostanie wydzielona i poświęcona pracom B+R (przedmiotowi projektu). Należy zastosować zatem odpowiednią metodologię wyliczenia wysokości wydatków kwalifikowalnych dotyczących wynajmowanej powierzchni ze względu na fakt, iż powierzchnia ta będzie jednocześnie wykorzystywana do prowadzenia innych prac – nie związanych z realizowanym projektem. Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków, wydatek powinien zostać dokonany m.in. w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów.

Pytanie 24. Jeżeli np. stosunek powierzchni wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu (dział B+R) do całości powierzchni budynku wynosi 30% (np. 300 m2 z 1000 m2), to rozumiem że z całości fundamentów, które np. kosztują 300 tys. zł do projektu mogę zakwalifikować 90 tys. zł (30% x 300 tys.)? Co z pomieszczeniami, które dotyczą całego budynku np. toalety (pośrednio związane z projektem). Rozumiem, że w tym wypadku już nie mogę kwalifikować do projektu tej części fundamentów związanej z toaletami, których powierzchnia wynosi np. 40 m2 czy jednak mogę to zrobić wykorzystując poniższą metodologię: 40 m2 / 1000 m2 = 4%. 4% x 300 tys. zł = 12 tys. zł i od tej kwoty przyjmując stosunek powierzchni wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu (dział B+R) do całości powierzchni budynku wynoszący 30% wyliczam kwotę kwalifikowaną związaną z fundamentami dla toalet tj. 30% x 12 tys. zł = 3,6 tys. zł? W przypadku kwalifikowania części stricte związanej z toaletami (nie związanej z częściami wspólnymi budynku) np. posadzki (przyjmijmy wartość 5 tys. zł) - to aby wyliczyć kwotę kwalifikowaną dla posadzek w toaletach mogę użyć poniższej metodologii tj.: 30% (stosunek powierzchni wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu (dział B+R) do całości powierzchni budynku) x 5 tys. zł = 1,5 tys. zł.

Załącznik do wzoru umowy dot. kwalifikowalności kosztów wymienia rodzaje kosztów, które mogą zostać uznane za części wspólne. W tym przypadku Wnioskodawca będzie zobligowany do wykazania, iż poszczególne koszty dotyczą części wspólnych. Niezależnie od rodzaju kosztów stanowiących części wspólne zawsze proszę szacować w oparciu o proporcję (w podanym przykładzie należy posłużyć się proporcją 30%). Należy pamiętać, że na etapie rozliczania należy przedstawić dokumenty potwierdzające realizację całości prac.

Pytanie 25. Czy w projekcie 1.2 B+R może wziąć udział przedsiębiorstwo zagraniczne, które posiada oddział w Polsce?

W celu zapewnienia, że udzielona pomoc będzie służyła rozwojowi województwa śląskiego, wnioskujące przedsiębiorstwo lub lider konsorcjum musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie województwa śląskiego – weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie. W związku z powyższym Wnioskodawca spoza województwa może ubiegać się o dofinansowanie przy zachowaniu warunków określonych w dokumentacji konkursowej (w tym między innymi wpis do KRS/CEIDG). Jednocześnie informuję, że w opisanym przypadku przy określaniu statusu Wnioskodawcy (mikro, małe, średnie lub duże przedsiębiorstwo) należy pamiętać o uwzględnieniu wszystkich danych Wnioskodawcy, również z działalności spoza województwa (zatrudnienia, suma aktywów, przychody netto). Ponadto należy pamiętać, że w przypadku realizacji projektu z komponentem wdrożeniowym nabywane w ramach projektu środki trwałe i wartości niematerialne i prawne muszą być zaewidencjonowane oraz wykorzystywane na terytorium Województwa Śląskiego.

Pytanie 26. Komercjalizacja wyników prac B+R w ramach Działania 1.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach:

Jako komercjalizację należy rozumieć wykorzystanie w gospodarce wyników prac B+R będących przedmiotem projektu, tj. wprowadzenie wyników prac rozwojowych do działalności gospodarczej przedsiębiorstwa poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usługi na bazie uzyskanych wyników projektu. Obecnie w ramach konkursów ogłoszonych w ramach Działania 1.2 Regulamin Konkursu dopuszcza następujące sposoby komercjalizacji wyników projektu:

- wprowadzenie wyników badań lub prac do własnej działalności gospodarczej Beneficjenta;
- udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących Beneficjentowi praw do wyników prac B+R w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę;
- sprzedaż praw do wyników tych badań lub prac w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy.

W odniesieniu do udzielenia licencji oraz sprzedaży praw do wyników, należy podkreślić, iż dla uznania, że nastąpiła komercjalizacja nie jest wystarczający sam moment zbycia praw lub udzielenia licencji. Wskaźnik „Liczba skomercjalizowanych wyników prac B+R w przedsiębiorstwach” może zostać zaaprobowany wyłącznie w przypadku gdy Nabywca/ Licencjobiorca wdroży wyniki prac rozwojowych do działalności własnego przedsiębiorstwa, w innym przypadku wskaźnik uznaje się za nieosiągnięty.

Zapisy umowy o dofinansowanie, w §4a nakładają na Beneficjenta obowiązek dostarczenia do IP RPO WSL kopii umowy i aneksów zawartych z Nabywcą/ Licencjobiorcą praw do wyników prac B+R. Przedmiotowa umowa powinna zawierać następujące elementy:

1) gwarancję ceny zbycia praw do wyników badań na warunkach rynkowych;
2) zobowiązania nabywcy do wdrożenia wyników prac badawczych we własnej działalności;
3) zakaz zbywania praw do wyników badań przemysłowych oraz eksperymentalnych prac rozwojowych/ eksperymentalnych prac rozwojowych przez nabywcę podmiotowi trzeciemu;
4) określenie terminu, w jakim powinno nastąpić wprowadzenie wyników badań przemysłowych oraz eksperymentalnych prac rozwojowych/ eksperymentalnych prac rozwojowych do działalności gospodarczej nabywcy;
5) zobowiązanie nabywcy do złożenia oświadczenia o wprowadzeniu wyników badań przemysłowych oraz eksperymentalnych prac rozwojowych/eksperymentalnych prac rozwojowych do swojej działalności gospodarczej najpóźniej w terminie roku od daty zawarcia umowy sprzedaży praw do wyników badań przemysłowych oraz eksperymentalnych prac rozwojowych/eksperymentalnych prac rozwojowych, jednak nie później niż w ciągu 3 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.

Należy podkreślić, iż zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, to na Beneficjencie spoczywa obowiązek wykazania, iż nastąpiła komercjalizacja wyników, dofinansowanych przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości prac B+R, w terminie nie dłuższym niż 3 lata po zakończeniu badań. W przypadku gdy Nabywca nie skomercjalizuje wyników prac B+R zgodnie z umową zawartą ze sprzedający (podmiotem otrzymującym dofinansowanie) lub jeśli Nabywca nie umożliwi Beneficjentowi wykazania, iż wyniki badań zostały wprowadzone do działalności gospodarczej Nabywcy, to wszelkie konsekwencje prawne i finansowe poniesie podmiot otrzymujący dofinansowanie. To Beneficjent powinien w umowie sprzedaży zabezpieczyć swoje interesy, tj. uwzględnić nie tylko zobowiązania Nabywcy, ale także konsekwencje niewywiązania się z obowiązku wdrożenia wyników prac B+R. Powinien też zapewnić sobie prawo uzyskiwania od Nabywcy dokumentacji potwierdzającej wprowadzenie wyników badań do działalności Nabywcy - dla Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości stroną jest podmiot otrzymujący dofinansowanie, a nie Nabywca praw do wyników badań, w związku z czym to na Beneficjencie spoczywa obowiązek przedstawienia IOK wszelkich dokumentów udowadniający komercjalizację tychże wyników. Wszelkie spory dotyczące niewdrożenia wyników prac B+R do działalności gospodarczej Nabywcy nie dotyczą IP RPO WSL.

Pytanie 27. Czy Wnioskodawcą może być konsorcjum, którego konsorcjanci pozostają ze sobą w relacjach powiązanych zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu 651/2014?

Zgodnie z założeniami Regulaminu konkursu zawarcie konsorcjum musi uwzględniać zapisy art. 33 ustawy z dnia 11 lipca o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowych w perspektywie 2014-2020, czyli konsorcjum może zostać utworzone przez podmioty pozostające ze sobą w relacji powiązanej.

Biorąc pod uwagę nadrzędność zapisów Regulaminu konkursu i ww. ustawy oraz charakter omyłkowego wskazania wymogu we wzorze umowy o konsorcjum informujemy, że wsparcie w ramach konkursu może uzyskać konsorcjum składające się z podmiotów powiązanych. W takim przypadku Wnioskodawcy są proszeni o usunięcie omyłkowego oświadczenia z paragrafu 18. W sytuacji gdy złożony wniosek będzie zawierał załącznik z błędnym oświadczeniem, Wnioskodawca zostanie poproszony o jego skorygowanie (usunięcie omyłkowego oświadczenia).

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś