FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Informacje związane z Funduszami Unijnymi dla Śląska (FE SL 2021-2027) znajdziesz na scp-slask.pl

Działanie 3.2 - konkurs nr RPSL.03.02.00-IP.01-24-028/21


1. Czy będąc w KRUS mogę składać wniosek o dofinansowanie?

Wnioskodawca, który ubiega się o dofinansowanie, musi być podmiotem ujętym w rejestrze przedsiębiorców tj. w CEIDG lub KRS. Odprowadzanie składek do KRUS nie stanowi o braku możliwości uczestnictwa w konkursie.

2. Czy istnieją jakieś ograniczenia w przypadku realizacji inwestycji w Panele Fotowoltaiczne?

Czy jest to wydatek kwalifikowalny?Zakup paneli fotowoltaicznych, o ile zostaną spełnione wszystkie warunki kwalifikowania wydatku, stanowi wydatek objęty możliwością otrzymania dofinansowania. Dokumentacja konkursowa nie zawiera specjalnych wymogów dla inwestycji związanych z zakupem paneli fotowoltaicznych.

3. Czy w projekcie są możliwe inwestycje dotyczące kosztu nabycia materiałów i robót budowlanych w nieruchomości nie stanowiącej własności Beneficjenta?

Istnieje możliwość wsparcia kosztów nabycia materiałów i robót budowlanych w nieruchomości nie stanowiącej własności Wnioskodawcy. Należy jednak pamiętać, że w przypadku budowy/ przebudowy/ rozbudowy/ modernizacji wynajmowanych/ dzierżawionych nieruchomości wydatki muszą zostać zaksięgowane w EŚT beneficjenta jako np. inwestycja w obcym środku trwałym.

4. Czy jeżeli zgodnie z kryterium nr 2 SPADEK PRZYCHODÓW jest wyliczony na podstawie analizy stosunku średniomiesięcznego przychodu w roku 2020 w stosunku do średniomiesięcznego przychodu w roku 2019, to czy przedsiębiorstwo, które rozpoczęło działalność gospodarczą w 2020 roku nie może ubiegać się o dofinansowanie?

Zgodnie z pkt. 2.1.1. ppkt. 10 Regulaminu konkursu o dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorstwa, które wykażą co najmniej 50% spadek przychodów za rok 2020 w stosunku do roku 2019. W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca nie prowadził działalności w roku 2019 nie będzie w stanie spełnić wskazanego warunku i w efekcie nie kwalifikuje się do wsparcia.

5. Czy w ramach kosztów kwalifikowanych możliwy jest zakup food truck-a?

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Umowy o dofinansowanie będącym wykazem kwalifikowalności wydatków dla naboru nr RPSL.03.02.00-IP.01-24-028/21, informuję, iż  kwalifikowalne są wyłącznie koszty nabycia następujących środków transportu: bryczki, powozy konne, dorożki, karety-sanie, sanki, łodzie żaglowe śródlądowe o długości kadłuba do 7 m, łodzie wiosłowe, kajaki, rowerki wodne, tratwy, pontony, balony, szybowce, motoszybowce, lotnie, motolotnie, paralotnie, spadochrony,-rowery, riksze służące do przewozu osób, hulajnogi, skutery śnieżne, quady.Wobec powyższego, food-track nie jest środkiem kwalifikowalnym.

6. Czy w sytuacji w której nie nastąpił spadek przychodów o 50%, natomiast rentowność firmy obniżyła się znacznie bardziej niż 50% przedsiębiorstwo może uczestniczyć w konkursie i spełnia kryterium „Spadek przychodów”?

Zgodnie z pkt. 2.1.1. ppkt. 10 Regulaminu konkursu o dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorstwa, które wykażą co najmniej 50% spadek przychodów za rok2020 w stosunku do roku 2019. W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca nie będzie w stanie spełnić wskazanego warunku, nie kwalifikuje się do wsparcia. 

7. Czy jeśli przedsiębiorca miał zawieszoną działalność gospodarczą, to nie będzie wykluczony ze wsparcia w ramach konkursu?: https://www.scp-slask.pl/lsi/nabor/543?

Fakt, iż przedsiębiorca miał zawieszoną działalność gospodarczą nie wyklucza Go z możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie. Należy jednak mieć na uwadze, że składając wniosek o dofinansowanie nie może już posiadać zawieszonej działalności, a także, że zgodnie z zapisami Regulaminu Konkursu: "W  okresie  realizacji projektu  oraz  okresie  trwałości  Wnioskodawca  nie  posiada możliwości  zawieszenia  prowadzenia  działalności  gospodarczej.  W przypadku  wystąpienia przedmiotowej  sytuacji  Instytucja  Organizująca Konkurs  odstąpi  od  zawarcia  umowy  o dofinansowanie  lub  rozwiąże zawartą  już  umowę  o  dofinansowanie (w  okresie  trwałości część  lub całość  otrzymanego  dofinansowania  będzie  musiała  zostać  zwrócona wraz  z odsetkami jak dla zaległości podatkowych."

8. Czy kwalifikowalny będzie koszt wykonania dojść do budynku, dojazdów, taras, miejsca parkingowe, mury oporowe (wynikają z usytuowania budynku na skarpie) itp. koszty związane z terenem bezpośrednio przylegającym do budynku?

Elementy związane z projektem i bezpośrednio z nim związane tj. dojazd, taras, miejsca parkingowe, czy mury oporowe mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowalne pod warunkiem, że zawierają się w obrębie nieruchomości, na której planowana jest inwestycja objęta projektem oraz będą spełniać pozostałe warunki ujęte w zapisach dotyczących kwalifikowalności wydatków (załącznik nr 1 do wzoru umowy o dofinansowanie).

9. Czy jest możliwość wsparcia na skutery wodne?

Wydatki możliwe do wsparcia w ramach kategorii: Koszty nabycia nowych środków transportu (pkt 4a) stanowią katalog zamknięty, w związku czym kwalifikowalne są wyłącznie:

- bryczki, powozy konne, dorożki, karety
- sanie, sanki,
- łodzie żaglowe śródlądowe o długości kadłuba do 7 m, łodzie wiosłowe, kajaki, rowerki wodne, tratwy, pontony,
- balony, szybowce, motoszybowce, lotnie, motolotnie, paralotnie, spadochrony,
- rowery, riksze służące do przewozu osób, hulajnogi,
- skutery śnieżne, quady.

Wskazane skutery wodne nie wpisują się powyższy katalog w związku z czym nie mogą zostać objęte wsparciem w ramach konkursu.

10. Czy w ramach konkursu można uzyskać wsparcie na koszty bieżące?

W ramach konkursu nr RPSL.03.02.00-IP.01-24-028/21 koszty bieżące stanowią koszty niekwalifikowalne, wobec czego wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania na nie wsparcia.

11. Czy w ramach konkursu 3.2 kwalifikuje się spółka cywilna, która posiada główny kod PKD wymieniony w regulaminie (uprawniony do wnioskowania). Natomiast aktualnie w ramach spółki dokonywana jest zmiana wspólnika spółki. W związku z tym czy na dzień 31.12.2020r. wystarczającym jest że jeden ze wspólników spełniał wymagania konkursu? (drugi wspólnik teraz wstępujący do spółki również posiada kod pkd wskazany w regulaminie, natomiast kod ten został wpisany w tym roku.

Informuję, że  spółka cywilna, która na dzień 31.12.2020r. posiadała przeważający kod PKD wskazany w Regulaminie konkursu kwalifikuje się do wsparcia w ramach konkursu 3.2.

Zgodnie z Regulaminem konkursu weryfikacja odbywa się na podstawie wpisu do CEIDG na dzień 31.12.2020r. W opisanym przypadku na podstawie wpisów dot. wspólników. W przypadku, gdy nastąpiła zmiana wspólnika weryfikacja może odbyć się na podstawie wpisu do rejestru REGON (dot. spółki). Wnioskodawca powinien dostarczyć odpowiednie zaświadczenie/informację otrzymane z GUS, że na dzień 31.12.2020r. spółka prowadziła przeważającą działalność zgodnie ze wskazanym w konkursie wykazem kodów PKD.

12. Czy do przychodów zaliczają się subwencje, zwolnienie z ZUS i umarzalna pożyczka związane ze wsparciem covidowym?

Znajdują się one na PIT jako pozostałe przychody i jak wiadomo, nie stanowią przychodów z działalności operacyjnej.W odpowiedzi na przesłane pytanie informuję, ze zgodnie z definicją zwartą w załączniku nr 9 Dokument obrazujący spadek przychodów:
"Przychód to łączna wartość, którą przedsiębiorca uzyskuje ze sprzedaży swoich dóbr, usług czy towarów w danym okresie rozliczeniowym, w tym również środki pochodzące ze sprzedaży majątku i aktywów przedsiębiorstwa, a także uzyskiwane dotacje, subwencje lub inne środki pomocowe (o ile mają swoje odzwierciedlenie w przychodach Wnioskodawcy wynikających ze sprawozdań finansowych). Obliczając przychód firmy należy wziąć pod uwagę np.

1) w przypadku podmiotów rozliczających się za pośrednictwem formularza PIT 36 lub PIT 36L wartość przychodów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą zgodnie z deklaracją;

2) w przypadku pomiotów prowadzących pełną rachunkowość wartość przychodów ze sprzedaży, przychodów operacyjnych i finansowych.

Obliczając przychód firmy należy wziąć pod uwagę wyłącznie wartość netto, czyli nie oblicza się podatku VAT. Należy wskazać wartość przychodów ogółem z tytułu całości prowadzonej działalności gospodarczej (niezależnie od tego czy Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność w sektorze turystyki czy też Wnioskodawca prowadzi działalność w kilku sektorach; np. jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w sektorze turystyki i budownictwa, to uwzględnia przychód z tytuły obu działalności)."

13. Czy fundacja spełniając definicję mikro przedsiębiorstwa może ubiegać się o dofinansowanie? 

Zgodnie z zapisami konkursu o wsparcie mogą ubiegać się podmioty będące przedsiębiorcami wpisanymi do właściwego rejestru, tj. CEIDG albo KRS. W związku z powyższym, jeżeli Fundacja jest podmiotem wpisanym do właściwego rejestru i prowadzi działalność gospodarczą (co potwierdzone jest stosownym wpisem rejestrowym), należy do sektora mikro oraz małych przedsiębiorstw, może ubiegać się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego konkursu.

Proszę jednak mieć także na uwadze, aby zostały spełnione pozostałe warunki wynikające z zapisów konkursu, w tym między innymi - prowadzenie przez Wnioskodawcę przeważającej (zamiennie nazywanej dominującą) działalności zgodnej z kodem PKD dla przedsiębiorstwa turystycznego (lista kodów PKD znajduje się w regulaminie konkursu). Należy także pamiętać, że realizowany projekt także musi wpisywać się w przedmiotową listę kodów PKD.

14. Jak należy obliczyć spadek przychodów przy zawieszeniu działalności gospodarczej?

Kluczowy jest termin rozpoczęcia działalności gospodarczej. Jeżeli przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność np. w maju 2018 r. a w 2019r. miało zawieszoną działalność w okresie kwiecień – październik, to obliczając średniomiesięczną wartość przychodów należy wartość przychodów za rok 2019 podzielić przez 12 miesięcy, a następnie odnieść tę wartość do średniomiesięcznej wartości przychodów za rok 2020. W obliczeniu spadku pomocny będzie załącznik nr 9 Dokument obrazujący spadek przychodów.

15. Czy istnieje możliwość zmiany warunków konkursu np. w zakresie dopuszczalnych kodów PKD lub koniecznego do uwiarygodnienia co najmniej 50% spadku dochodów?

Celem konkursu jest wsparcie przedsiębiorstw prowadzących działalność w sektorze turystyki, najbardziej poszkodowanych przez skutki pandemii. Z przeprowadzonych przez ŚCP analiz, uzyskanych opinii jednoznacznie wynika, iż zaproponowany spadek z prowadzonej działalności turystycznej w czasie pandemii w wysokości ponad 50% jest adekwatny. Konkurs jest konkursem covidowym a pomoc ma dotrzeć do ścisłego sektora turystyki i przedsiębiorstw, które najbardziej w ramach tego sektora ucierpiały.Założenia konkursu zostały starannie przemyślane, konsultowane oraz zatwierdzone m.in. przez Departament Turystyki Urzędu Marszałkowskiego, członków Komitetu Monitorującego, a następnie zatwierdzone w drodze uchwały przez Zarząd województwa Śląskiego.

Ponadto należy zauważyć, że ze względu na ograniczoną alokację na ten konkurs i ogromną listę projektów rezerwowych oczekujących na wolne środki w ramach działania 3.2 (konkurs 026, gdzie spadek przychodów miał wówczas tylko znaczenie w zakresie uzyskania dodatkowych punktów w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w strategicznych branżach), konkurs ten jest dedykowany przedsiębiorcom, których aktualna sytuacja najbardziej dotknęła. Jednocześnie biorąc pod uwagę 85% poziom dofinansowania inwestycji i wprowadzoną zmianę w kryteriach dotycząca podejścia do weryfikacji kryterium odnoszącego się do potencjału finansowego jesteśmy przekonani, że przedsiębiorcy będą w stanie zrealizować zamierzenia inwestycyjne.

W związku z powyższym nie ma możliwości zmiany pakietu aplikacyjnego w przedmiotowym zakresie, zapisy mają charakter ostateczny.

16. Efektem projektu ma być wdrożenie innowacji marketingowej, która będzie możliwa dzięki realizacji pewnych działań, o których wsparcie Wnioskodawca nie zamierza się ubiegać. Jak należy wykazać takie działania aby móc otrzymać punkty w tym zakresie?

Zgodnie z przyjętymi kryteriami wyboru projektów w ocenie zostaną uwzględnione efekty projektu, dlatego też dane działania muszą stanowić część składową projektu. Zatem Wnioskodawca musi wykazać w zakresie rzeczowo – finansowym w wydatkach niekwalifikowalnych (pkt C.2.3 wniosku) planowane koszty związane z wdrożeniem innowacji marketingowej. Brak wskazania takich informacji skutkować może uznaniem, iż dany efekt nie stanowi efektu/rezultatu ujętej we wniosku inwestycji i tym samym brakiem przyznania punktów. Analogiczny sposób postępowania należy przyjąć w odniesieniu do wszystkich efektów wyszczególnionych w ramach kryterium dodatkowe efekty projektu, na które Wnioskodawca nie zamierza ubiegać się o wsparcie.

17. Ile wynosi maksymalny limit pomocy de minimis jaki w ogóle mogę uzyskać?

Wartość łącznej pomocy udzielanej w formie pomocy de minimis w okresie trzech lat budżetowych poprzedzających podpisanie umowy o dofinansowanie, nie może przekroczyć 200 tys. euro brutto. W przypadku firm sektora transportu drogowego limit ten wynosi 100 tys. euro brutto w okresie trzech lat budżetowych poprzedzających podpisanie umowy o dofinansowanie. Aktualny stan wykorzystania limitu pomocy de minimis przez dany podmiot możliwy jest do zweryfikowania na stronie www.sudop.uokik.gov.pl. 

18. Jak długo muszę utrzymać projekt po zakończeniu?

W celu zapewnienia, że udzielona pomoc będzie służyła rozwojowi województwa śląskiego, przedsiębiorstwo musi realizować i utrzymać, na terenie województwa śląskiego, projekt w okresie trwałości (3 lata dla mikro i małych przedsiębiorstw) oraz prowadzić działalność gospodarczą związaną z projektem na terenie województwa śląskiego. 

19. Do kiedy mogę realizować projekt?

Wnioskodawca musi zrealizować projekt ujęty we wniosku o dofinansowanie w terminie nie dłuższym niż do 30 czerwca 2023 r. 

20. Czy mogę rozpocząć projekt przed złożeniem wniosku?

Tak, z zachowaniem zasady, że do dofinansowania mogą zostać wybrane wyłącznie projekty, których realizacja nie została rozpoczęta przed dniem 1 stycznia 2021 r. 

21. Czy konkurs będzie realizowany w rundach, jak długo będzie trwał nabór?

Konkurs nie jest podzielony na rundy. Nabór wniosków o dofinansowanie projektów będzie prowadzony od dnia 30 kwietnia 2021 r. (od godz. 8:00) do dnia 18 maja 2021 r. (do godz. 12:00:00). 

22. Czy w ramach kosztów kwalifikowalnych są wprowadzone limity wydatków?

Tak, limit obowiązuje w przypadku kosztów promocji projektu. Został on ustalony na poziomie maksymalnie 30 tys. złotych przy czym koszty promocji mogą stanowić koszty kwalifikowalne jedynie w sytuacji gdy stanowią one koszty towarzyszące kosztom inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialnej i prawne. Wsparciu nie będą podlegały projekty zawierające wyłącznie koszty promocji.

23. Czy w ramach konkursu możliwe jest przebranżowienie np. zmiana przedmiotu działalności z gastronomii na produkcję materiałów reklamowych?

Celem konkursu jest wsparcie przedsiębiorstw, działających w takich branżach jak gastronomia, turystyka i tzw. przemysł czasu wolnego, dlatego też w ramach konkursu realizowane będą przedsięwzięcia przyczyniające się do wsparcia działalności celem utrzymania konkurencyjności przedsiębiorstwa w szeroko pojętej branży turystycznej. Dotacja ma posłużyć wzmocnieniu pozycji, modernizacji w ramach prowadzonej działalności. Nie ma zatem możliwości przekwalifikowania. 

24. W jaki sposób prawidłowo przeprowadzić postepowanie ofertowe, biorąc pod uwagę wartość zamówienia

Zgodnie z rozdziałem 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności " Podstawą ustalenia wartości zamówienia w ramach projektu jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), ustalone z należytą starannością, (...). Szacowanie jest dokumentowane w sposób zapewniający właściwą ścieżkę audytu (np. w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu lub w notatce z szacowania).Zabronione jest zaniżanie wartości szacunkowej zamówienia lub jego podział skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej, przy czym ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących trzech przesłanek (przesłanek/tożsamości):
a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie (tożsamość przedmiotowa),
b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie (tożsamość czasowa),
c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę (tożsamość podmiotowa).W przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części".

Wobec powyższych zapisów dopiero prawidło przeprowadzone szacowanie wartości zamówienia, z uwzględnieniem ww. przesłanek, decyduje o sposobie, miejscu i terminie upublicznienia zapytania ofertowego, tj, czy należy zastosować zapisy wytycznych dotyczące rozeznania rynku (rozdział 6.5.1), czy zasady konkurencyjności (rozdział 6.5.2). 

Poniżej przedstawiam sposób postępowania jaki należy przyjąć w poszczególnych przypadkach:
Zamówienia do 20 000 PLN - zakupy muszą być dokonywane w sposób racjonalny, efektywny, uzyskując max. wyników przy min. nakładów. W trakcie rozliczania, w przypadku wątpliwości, Śląskie Centrum Przedsiębiorczości może poprosić o przedłożenie dokumentacji z szacowania wartości wydatku, np. z okresu szacowania wydatku przeprowadzonego na moment wnioskowania; 
Zamówienia do 50 000 PLN – Wnioskodawca ma obowiązek pozyskania do porównania minimum 2 cenników, katalogów, wydruków ze stron internetowych, ofert, etc.; 

Zamówienia od 50 000 PLN:
• przy wydatkach poniesionych przed ogłoszeniem konkursu – Wnioskodawca ma obowiązek publikacji zapytania ofertowego na własnej stronie internetowej + wysłanie zapytania do minimum 3 potencjalnych oferentów.
• po ogłoszeniu konkursu – publikacja zapytania na Bazie konkurencyjności.

Wszystkie ww. sposoby pozyskania ofert, cenników etc., muszą  dotyczyć okresu przed dokonaniem zakupu. W przypadku, kiedy Wnioskodawca nie będzie posiadał ww. dokumentacji, wydatki nie będą kwalifikowały się do wsparcia w ramach projektu.

Informuję także, że na stronie Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości znajduje się dokument pn. Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, przedstawiający regulacje dotyczące stosowania ww. procedur. Rekomendujemy zapoznanie się z jego zapisami. W obowiązku Wnioskodawcy jest działanie w tym zakresie, w zgodzie z wszelkimi wytycznymi oraz pakietem aplikacyjnym, a także zachowanie dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie ww. procedur.

25. W ramach projektu planuję wykonanie prac budowlanych wiosną 2022. Czy chcąc wyłonić wykonawcę prac budowlanych o wartości powyżej 50 tys. zł już teraz prawidłowe będzie zamieszczenie zapytania na stronie www oraz wysłanie 3 zapytań do potencjalnych wykonawców? Czy to postępowanie będzie zgodne z wytycznymi i spełni zasady konkurencyjności?

Po ogłoszeniu konkursu Wnioskodawca/Beneficjent jest zobowiązany do upublicznienia zapytania ofertowego o wartości przekraczającej 50 tys. PLN na Bazie konkurencyjności. Dodatkowo treść zapytania ofertowego może być również upubliczniona w innym miejscu, np. na stronie internetowej Wnioskodawcy/Beneficjenta lub przesłana do potencjalnych oferentów. Proszę pamiętać, że termin upublicznienia zapytania ofertowego na roboty i materiały budowalne wynosi minimum 14 dni, licząc od dnia następującego po dniu upublicznienia zapytania ofertowego. 

26. Proszę o informację dotyczącą wyłonienia wykonawcy robót wykończeniowych. Czy jest możliwość połączenia kosztów robocizny i materiałów tzw. niewidocznych (fugi, kleje, hydroizolacje itp.), a oddzielnie zakupić okładziny ścian i podłóg (płytki, gres, spiek), hydrauliki (wanna, bateria) itp. W modelu finansowym zakładam wpływy wynikającego z określonego standardu obiektu - jakościowego i wizualnego - który bezpośrednio przekłada się na cenę za nocleg. Dlatego niezbędne jest dokonanie zakupów wykończenia i wyposażenia, które ten standard pozwolą osiągnąć. Nie sposób dokonać tego opisowo dołączając te zakupy do szerszego zakresu robót wykończeniowych, bez podania konkretnych, wybranych modeli płytek czy baterii. Rozwiązaniem jest zlecenie łącznie wykonania robót wykończeniowych wraz z zapewnieniem "materiałów niewidocznych", podczas gdy pozostałe elementy zostaną zakupione bezpośrednio od różnych dostawców. Czy takie działanie będzie prawidłowe i zgodne z zasadami kwalifikowalności wydatków?

Istnieje możliwość upublicznienia zapytań ofertowych odrębnie na roboty budowlane i materiały "niewidoczne" oraz na pozostałe materiały "widoczne", zachowując jednak miejsce i termin upublicznienia jak dla sumy poszczególnych zamówień, tj. jeśli suma poszczególnych zamówień na prace budowalne i materiały "widoczne" i "niewidoczne" przekracza 50 tys. PLN, konieczne jest upublicznienie każdego zamówienia na Bazie konkurencyjności oraz zachowanie minimum 14-dniowego terminu na składanie ofert.
Proszę pamiętać, że zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków "opis przedmiotu zamówienia nie może zawierać odniesień do znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się stosowanie takich odniesień, jeżeli niemożliwe jest opisanie przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny i zrozumiały sposób (...). Takim odniesieniom muszą towarzyszyć słowa „lub równoważne”. W przypadku, gdy zamawiający korzysta z możliwości zastosowania takich odniesień, nie może on odrzucić oferty jako niezgodnej z zapytaniem ofertowym, jeżeli wykonawca udowodni w swojej ofercie, że proponowane rozwiązania w równoważnym stopniu spełniają wymagania określone w zapytaniu ofertowym".

27. W jaki sposób zostanie zweryfikowane wprowadzenie na rynek produktów i usług wytworzonych w efekcie zakończonego projektu.

Na zakończenie realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości będzie zobowiązany do udowodnienia wprowadzenia na rynek produktów i usług założonych we wniosku o dofinansowanie. IP RPO WSL może poprosić o dokumenty potwierdzające uzyskiwane przychody z tytułu realizacji projektu (zestawienia księgowe, faktury, paragony), posiadanie planu i efekty realizacji działań organizacyjnych i marketingowych zmierzających do zwiększenia przychodów, liczby odbiorców ostatecznych danej usługi/produktu itd. Dobrym rozwiązaniem w tym zakresie może być np. zamieszczenie na swojej firmowej lub dedykowanej na cele projektu lub innej branżowej stronie/witrynie internetowej oferty wyszczególniającej produkty/usługi  wynikające ze zrealizowanego projektu (nazwa, zakres zgodny z założeniami wniosku o dofinansowanie). Inną dobrą praktyką jest np. pozycjonowanie strony/witryny internetowej lub podjęcie innych działań reklamowych, które przynoszą wymierny wzrost liczby użytkowników witryny, na której prezentowany jest dofinansowany produkt/usługa.

28. Jak należy rozumieć następujący zapis z kwalifikowalności dla naboru nr RPSL.03.02.00-IP.01-24-028/21 w kategorii - Koszty promocji projektu, w zakresie warunków kwalifikowalności - „zawiera koszty związane z pozycjonowaniem strony/witryny internetowej lub podjęcie innych działań, które przynoszą wymierny wzrost liczby użytkowników witryny, na której prezentowany jest produkt/usługa?

Wskazany zapis dotyczy wyłącznie sytuacji gdy w ramach kosztów promocji zostanie poniesiony kwalifikowalny wydatek stanowiący stronę/witrynę internetową wówczas zobowiązany będzie również do ujęcia w ramach przedmiotowych kosztów wydatków dotyczących z pozycjonowania strony/witryny internetowej lub podjęcie innych działań, które przyniosą wymierny wzrost liczby użytkowników witryny, na której prezentowany jest nowy/ ulepszony produkt/usługa. Wskazany element, w zakresie uznania kwalifikowalności wydatku nie jest obligatoryjny do poniesienia, w przypadku gdy Wnioskodawca nie planuje sfinansowania w ramach projektu kosztu strony/ witryny internetowej, która będzie służyła promocji efektów projektu. 

29. Kurs Euro za 2021 r.
 W celu prawidłowego wskazania danych za 2021 r. (niezbędnych do określenia statusu przedsiębiorcy), w Oświadczeniu o statusie Beneficjenta należy przyjąć kurs euro w wysokości – 4,5994.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś