11 mln złotych na podbój zagranicznych rynków dla MŚP
— Mówimy o 77 projektach — przemyślanych, dobrze zaplanowanych z opisaną strategią podboju zagranicznych rynków. Doświadczenia poprzedniej perspektywy finansowej, kiedy tego typu konkursy cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, skłoniły nas do tego, by zmodyfikować po raz kolejny Program Regionalny i dać rodzimym przedsiębiorcom możliwość uczestnictwa w branżowych imprezach. To najczęściej bardzo kosztowne przedsięwzięcia, na które nie zawsze są środki na firmowych kontach — wyjaśnia Krzysztof Spyra, dyrektor Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości.
Firmy uzyskają po wzięciu udziału w międzynarodowych targach zwrot 50% kosztów kwalifikowanych. Minimalne dofinansowanie, o jakie można było wnioskować to 20 tys. zł, natomiast maksymalne — 200 tys. zł.
— Mimo iż Regionalny Program Operacyjny przyjęty został do realizacji kilka lat temu, jego zapisy ulegają zmianie, podobnie jak zmienia się sytuacja gospodarcza i zapotrzebowanie przedsiębiorców. Staramy się słuchać podpowiedzi samych zainteresowanych, którzy doskonale wiedzą, czego potrzebują by rozwinąć skrzydła. Wsparcie w formie promocji było dodatkowym komponentem w działaniu 3.2 Innowacje w MŚP, jednak pojawiało się coraz więcej głosów za tym, by stworzyć osobne narzędzie umożliwiające ekspansję zagranicznych rynków. Nasze obserwacje, potwierdzają także ostatnie dane GUS wskazujące wzrost eksportu o prawie 6% oraz wyjątkowo wysokie obroty towarowe handlu zagranicznego z udziałem polskich przedsiębiorstw. Zatem chęci na zdobywanie nowych rynków są bardzo duże — podkreśla Wojciech Kałuża, Wicemarszałek Województwa Śląskiego.
Dofinansowanie obejmuje nie tylko uczestnictwo w targach, ale również — i to zupełna nowość — usługi doradcze przed nimi i w ich trakcie.
— Wymagaliśmy szacowania kosztów związanych z udziałem w targach, czyli wynajmu, budowy, obsługi stoiska wystawowego oraz zewnętrznych usług doradczych. Dzięki tym ostatnim wystawcy mogą zakupić usługę tłumaczenia albo wsparcia czy nawet reprezentowania firmy podczas negocjacji biznesowych. Kultura prowadzenia działalności gospodarczej w wielu krajach jest różna, czasem brak takiej wiedzy grozi fiaskiem rozmów już na samym początku, dlatego pozyskanie specjalisty bądź uzyskanie odpowiedniego szkolenia jest dużą korzyścią — dodaje Krzysztof Spyra.
Złożenie projektu wiązało się z opracowaniem koncepcji zyskania nowych kontrahentów czyli strategię internacjonalizacji, wskazującą jeden lub kilka priorytetowych rynków, którymi firma jest zainteresowana, a także zawierać ich analizę rynku. Najczęściej były to Niemcy, Rosja, Wielka Brytania, Dubaj, Czechy ale pojawiła się również Szwecja czy Izrael. Te kierunki powtórzyły się także w ostatnim raporcie GUS - wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano wzrost eksportu do wszystkich krajów z pierwszej dziesiątki naszych partnerów – Niemcy, Czechy, W. Brytania, Francja, Włochy, Holandia, Rosja, Stany Zjednoczone, Szwecja i Węgry.
Z szansy mogli skorzystać zarówno przedsiębiorcy, którym udział w targach jest dobrze znany , jak i dynamicznie rozwijający się debiutanci. ŚCP od lat wspiera nowatorskie rozwiązania, dlatego wyżej oceniane były projekty dotyczące innowacyjnych produktów i usług. Warto zaznaczyć, że w konkursie wzięli udział także beneficjenci korzystający z możliwości internacjonalizacji w poprzedniej perspektywie, wracając do ŚCP z nowymi pomysłami.